Det börjar lacka mot de sista hyfsat varma dagarna här i Sverige. Ja högst upp är det redan rätt kallt, men nu börjar den tidiga vinterkylan sprida sig än längre ned i landet.
För alla löpare är det lätt att bli extra taggad, nu när slutet på den isfria säsongen börjar nalkas. För den som vill undvika morgonhalka efter en natt med minusgrader är det sista chansen just nu.

Å andra sidan så är det något speciellt med att springa i riktig kyla. Det känns nästan som om att man får en annan sorts kontakt med naturen.
Kanske är det påminnelsen om hur hårt livet alltid har varit häruppe som får sinnena att tända till lite extra. Det är många generationer som har lidit och slitit så att vi ska kunna dra på oss bekväma byxor och jogga runt i vintermörkret.

Dels det men även tanken på att man faktiskt tillhör den skara som springer när det är vinter. Många lägger kanske skorna på hyllan, eller börjar springa på löpband inomhus.
Men vinterlöpning är som sagt en riktigt fin upplevelse – bara man är rätt förberedd.

Glöm till att börja med tanken på att slå några hastighetsrekord. På vintern är det lugnare tempo, med kortare steg, som gäller. Kanske även komplettera med spikskor eller broddar för att minska halkrisken.

Skulle olyckan ändå vara framme så är det vila som ordineras.
Lägg till sporttejp för att stödja det skadade området så att det kan läka fortare. Henza.se erbjuder även hjälpmedel så som knäskydd om du behöver extra stöd i vardagen eller när du tränar.

Dessutom har butiken en hel uppsjö med olika sorters kinesiologitejp för att till exempel ge feedback om du försöker bättra på hållningen.

Nu är det bara att snöra på sig skorna och njuta av spåren. Oavsett om det är på barmark eller över snö.